Cypress Hill
Cypress Hill
Dokud nás smrt nerozdělí
"Jdu správnou cestou/nesmím se zmýlit"
Před tím, než se v roce 1988 dal dohromady průkopnický kvartet Cypress Hill, absolvovali jeho zakladatelé dlouhou cestu z ulic South Central v LA. V průběhu jejich 15-ti leté historie prodali na 15 milionů desek po celém světě, obdrželi 15 multiplatinových, platinových a zlatých ocenění od organizace RIAA, byli hlavními tahouny legendárního putovního festivalu Lollapalooza, novodobého Woodstocku a svého vlastního Smokin' Grooves turné, vystupovali ve věhlasném televizním pořadu Saturday Night Live a během mnoha dalších show po celém světě neustále bořili hranice žánrů, mezi kterými jsou hip hop, alternativa, metal, rock, reggae, ska a latinsko-americká hudba.
Jejich zajímavá kariéra je zachycena na poslední dlouho očekávané sedmé (a desáté celkově) studiové desce nazvané výmluvně Till Death Do Us Part (Dokud nás smrt nerozdělí), která stejně jako její název, obsahuje náznaky temné smrtelnosti s mravoučnými příběhy poháněné dunivými hip hopovými beaty, Sen Dogovým nenapodobitelným hřmotným hlasem v refrénech a osobitým vypravěčským stylem.
"Chtěli jsme se vrátit tam, odkud jsme vyšli," vysvětluje B-Real během přestávky v DJM Studiu, kde bylo album natočeno. "Celá deska je plná syrového rapu s náznaky rocku, reggae a latinsko-amerických motivů, se kterými jsme začínali. Jen jsme to nechali vyjít na povrch a vytvořili jsme nahrávku s atmosférou, která se vás chytne jako lepidlo. Myslím, že se nám to podařilo."
"Udělali jsme to nejlepší, co jsme se naučili během společně strávených let, upravili to pro rok 2004 a je to tady," říká Muggs, který opět postaral o většinu produkce od původních beatů až k finální úpravě s ohledem na její integraci k zbylým třem členům formace. "Je to o růstu a progresi."
Till Death Do Us Part nabízí širokou paletu možností Cypress Hill. Nalezneme zde vše od přímočarého gangsta rapu Another Body Drops, přes hispánskou vypalovačku Latin Thugs (kterou si spolu se Cypress vystřihla i reggae superstar Tego Calderón z Puerto Rica) a huličskou hymnu ve stylu dancehall Ganja Bus, v níž hostuje syn legendárního Boba Marleye Damian, až po filmovou Street Wars se zvučnými zvony a éterickým zpěvem sboru. Psaní bylo stejně jako obal desky, na kterém je temné sousoší, inspirován jejich výletem do Prahy.
"Fotografii jsme pořídili na jednom mostě," vypráví Muggs. "Nálada, postupy na celé desce, vše v jejím sépiovém odstínu. Temno, zamračeno, zastíněno. Přesně to jsem chtěl."
Prvním singlem What's Your Number? je přidrzlá óda na balení holky v klubu, ve které hostuje Tim Armstrong z Rancid spolu s Robem "SR" Ashtonem z Transplants, který se postaral o vokály v refrénu a celé to je inspirováno ska-rockem legendárních The Clash.
"Stojí to na skladbě Guns of Brixton" vysvětluje B-Real. "Byl jsem vážně překvapen, když po nás Muggs chtěl, abychom to zkusili, ale vážně to funguje."
"Jsem velký fanoušek The Clash," říká Muggs. "Myslím si, že se ten singl hodně povedl. Původně jsem to chtěl pojmenovat Guns of LA, ale B to vzal trochu jinak a je z toho něco jinýho."
Dalšími hosty na desce jsou Prodigy z Mobb Deep a Twin v klasické pecce ve stylu Cypress Hill Last Laugh. Na skladbě Latin Thugs se podílel uznávaný a vyhledávaný producent jménem Alchemist.
"Tohle je první deska, na které do sebe všechno naprosto dokonale zapadá," tvrdí B-Real. "Struktura songů je perfektní, mám z toho dobrý pocit."
"Je to vyspělá deska," souhlasí Muggs. "Nechtěli jsme znovu vstoupit do stejné řeky a dělat podobnou nahrávku, jako kdysi. Cypress Hill byli vždycky známí tím, že udávají směr a já dospěl k názoru, že je na čase zkusit něco jiného. Vytvořit znovu svůj vlastní svět, nenaskakovat do rozjetého vlaku, nedělat jen hitovky. Děláme klasické skladby, které obstojí i za několik let."
Till Death Do Us Part skutečně není jen kolekcí songů, od úvodních tónů až do samého konce je to záležitost všech smyslů, jako film, který vás provede prostou ulicí, kde kapela vznikla, kolem světa a zpět.
Hororové songy jako Never Know nastiňující gangsterskou minulost kapely jsou jako chůze po laně mezi respektem lidí z ulice a středním proudem.
"Dneska bych mohl umřít/Tak se jdeme zhulit/Možná zkusím bojovat/Sice se držíš svýho života/Ale nebojíš se" (Never Know)
"Tímto způsobem tvoříme neustále," říká B. "Muggs přijde s nějakým nápadem, já si to poslechnu, pustím si to k tělu a to co ze mě vyjde, to ze mě vyjde. Obvykle se to týká věcí, které jsem tehdy dělal nebo viděl."
"Produkce jde ruku v ruce s tím jak píšu verše. Jedeme v tom dlouhou dobu, chceme být stále zajímaví a nápadití a tak zkoušíme hledat nové zvukové a textové cesty. Stále je co zlepšovat a ty se můžeš snažit přijít s něčím novým."
"Vždy jsem poslouchal jiný druh muziky, než hrajeme," vysvětluje Muggs. "Stále se učím, čtu knihy, sleduji filmy a studuji život. To co jsem se naučil se snažím promítat do hudby, kterou tvořím. Vždy jsem se snažil, aby to bylo na mém psaní znát."
Dobrým příkladem je reggae skladba Busted In The Hood. Muggs zde obrátil naruby dětský refrén old-school skladby od Beastie Boys "Here's a little story..." v příjemný popěvek o drogách, který B-Real oživuje rapem, jež připomíná první velký hit kapely How I Could Just Kill A Man.
"Tenhle song jsem si zpíval jako malej kluk, když jsem se potuloval po naší čtvrti,"vzpomíná Muggs. "Je to něco, s čím jsem přišel a dobře se to chytlo."
Ačkoli Till Death Do Us Part evokuje smrtelnost, neznamená to, že odvrací tvář od budoucnosti, právě naopak. Fakt, že Cypress Hill už nežijí gangsterským životem neznamená, že už nerozumí jeho mentalitě.
"Pokoušet se vysvětlit jak teď žijeme, může být vcelku zábavné," vysvětluje B-Real. "Děláme muziku a jsme při tom ve styku s množstvím lidí. Je to jiné, než když jsme začínali, ale hudba je hudba. Když uděláš dobrou skladbu, která se líbí lidem a je součástí skvělý desky, lidi si tu desku oblíbí a rázem jsi v sedle. Všichni věří té nahrávce a když jí správně pochopí, nic se tomu nevyrovná."
"Těší mě, že se nám stále daří dělat to, co chceme," dodává Muggs. "Po 15 letech není vždy lehké najít společnou řeč a držet jako parta pohromadě. Jsme jako rodina, která nefunguje úplně dokonale, to je vše, co víme, to je to, co jsme během let pochopili. Jak můžeme být něčím jiným? Můžeme se dohadovat celý den, ale večer víme, že se máme stále rádi. Myslím tím.. jsme stále tady a děláme co nás baví."
S albem Till Death Do Us Part Cypress Hill prokázali, že zde chtějí být ještě dlouho... opravdu dlouho.
------------------------------------------------------------------------------------------
B-Real
V East LA ty školy byly v pohodě, učitelé se starali a hodně tě naučili, škola byla v klidu a já měl dobrý známky. Když jsem tehdy přešel na střední Bell a Maywood (školy s roční rotací žáků), zjistil jsem, že zdejší učitelé na to serou, nestarali se. V těch školách bylo moc dětí, byli jako šílení a já tam nechtěl zůstat.
To byl důvod jeho odloučení od otce. Spolu s matkou a sestrou se přestěhoval do okolí Bell a South Gate. Kromě jiného se stal také členem gangu, který si říkal South Central Blood Set Neighborhood Family.
Začít v tom gangu byla pro mě naprosto přirozená věc. Nastěhoval jsem se do South Central, čtvrti v South Gate a protože Sen Dog byl považován za člena Neigborhood Family, znal je a představil mě jim. Moje rodina byla vždycky namočená v nějakém gangu a tak pro mě bylo velmi snadné se k tomu dostat.
Špatné vztahy v rodině se odrazily i v textu skladby Illusions: Teď jsem se vzbouřil, tak mnou rodina opovrhuje. Později se stal dealerem cracku.
Myslel jsem si, že už nikdy nenapíšu rapový verš.
V roce 1988 byl střelen do zad při jedné nepovedené akci kulkou ráže .22 a následně byl hospitalizován v nemocnici Martina Luthera Kinga s průstřelem plic. Dusil se a polykal vlastní krev.
Taková věc se ti navždy nesmazatelně zaryje do paměti. Byl jsem rád, že mám vedle sebe Sena Doga a Muggse, díky nim jsem stále tady.
Tento zážitek B-Real zúročil v textu písně Lick A Shot: Odkud přišla ta kulka? Ztratil jsem dech, když prošla plícemi, uvědomil jsem si, že jsem byl střelen kulkou, kterou jsem nečekal. B-Real má tělo pokryté tetováním, například vrčícího tygra si nechal vytetovat v Amsterdamu. Drak vydechující oheň je památkou na cestu do Tokya. Některé lebky byly inspirovány strašidelným logem Cypress Hill. Na prsou má vytetované dva klauny, jeden se směje, druhý pláče a nápis pod ním říká: směj se teď, plakej později. Marihuanový list zdobí jeho pravou paži
B-Real je fanaticky pořádkumilovný, čemuž odpovídá i čistota jeho domu v Hollywood Hills nad slavným Sunset Boulevardem. Vlastní bazén, několik platinových desek a jeho obývací pokoj, ve kterém nejčastěji píše verše, zdobí fotografie z koncertů Cypress Hill, japonské katany a pásky tae-kwon-do. Jeho přítelkyně a kamarádi obývají dům zatímco se B-Real nachází na turné s kapelou. Vibe Magazine přinesl kusé informace o potížích s třemi maskovanými zloději, na které B-Real narazil jednoho dne po svém návratu z Venice Beach.
Nechal jsem hloupě brokovnici nahoře v ložnici, nebyla tam nějaká přirozená ochrana. Proto mám rád tyhle kopce, dům je v ústraní. Kdyby o něco šlo, můžu zavolat Muggsovi, bydlí blok ode mě a může tady být skoro okamžitě.
To byl jeden z důvodů, proč si hned druhý den B-Real pořídil Sig-Sauer 9mm s nočním viděním a Colt .380 B. Tato událost nejlépe poukazuje na to, o čem je skladba How I Could Just Kill A Man.
Vedlejší projekty
Kush Project
Jedná se o rap/rockový projekt, který dal B dohromady spolu s Raymondem Herrerou (bicí) a Christianem Olde Wolbersem (basa) z Fear Factory, Stephenem Carpenterem (kytara) z Deftones.
Psycho Realm
Latinsko-americká hip hopová formace, v níž B působil krátce, spolu se dvěma latino rappery Duckem a Jackenem Gonzálesovými, v obodbí vydání jejich stejnojmenného debutu. V současné době Jacken s Duckem pokračují sami a mají na kontě již třetí studiovou desku.
------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 1971 si rodina Reyesových sbalila majetek a byla donucena opustit "Ostrov Svobody". Tak se Sen ve věku 6 let přistěhoval do Los Angeles, kde ho začala ovlivňovat hudba jeho sestry (mimo jiné LTD, The Bar-Kays a Bee Gees). Ve věku 14-15 let přičichnul hudebnímu stylu, který poslouchaly děcka v okolí Southgate a byl jím uchvácen natolik, že se zanedlouho jeho zájem odvrátil od Led Zeppelin a Black Sabbath směrem ke ska a english beat. Když se na přelomu let 1981 a 1982 začal prosazovat hip hop, poslouchal Sen Treacherous 3, GMF, The Furious Five, Kurtis Blow a samozřejmě Run DMC.
Do prdele s těma tanečníma sračkama, je tady rap!
V roce 1988 odešel Sen znechucen pouličním životem pracovat jako hlídač u místní firmy JC Penney. Když uslyšel hitovku It's Like That od Run DMC, začal rapovat v kapele s názvem DVX (Devastating Vocal Excellence), která působila v sestavě Mellow Man Ace, T-Funk (Funkdoobiest), B-Real a samozřejmě on sám. Počátkem roku 1989 B-Real a Sen Dog DVX opustili a na soutěži talentů Tree Palms v Hacienda Highs se seznámili s Muggsem. Během jejich produkce, v momentě, kdy hráli Real Estate, vyskočil Sen na stůl poroty, ten ale nevydržel jeho váhu a rozlomil se vejpůl. Publikum bylo nadšeno, přestože Cypress vypadali během jejich setu děsivě.
Po dokončení desky III (Temples Of Boom) Sen na konci roku 1995 odešel z Cypress Hill, aby se mohl naplno věnovat své rap-metalové kapele SX-10. Zdálo se mu, že se Cypress Hill stali příliš vypočítavou kapelou a tak na jeho místo nastoupil Shag. Po dokončení desky SX-10, která vyšla pod názvem Get Wood Sampler (Jordan Schurs Flip label) se vrátil zpět k Cypress, aby natočili čtvrtou studiovou desku s jednoduchým názvem IV. Jeho zkušenosti z hraní v SX-10 jsou na desce snadno rozpoznatelné - album obsahuje mnohem více kytarových riffů, než předchozí studiové počiny souboru. Sen Dog se vrátil ke svým kořenům, k Cypress Hill. Nepopiratelný vliv na jeho návrat však měla i jeho matka.
Hlavní zásluhu na tom měla máma. Mluvili jsme spolu jednou, dvakrát za den a pokaždé během rozhovoru zmínila, že by mě ráda viděla zase hrát s Muggsem a B-Realem v Cypress Hill a já chtěl, aby moje dcera věděla, že její táta byl součástí jedné z nejlepších kapel své doby.
Sen se stal producentem, vlastní vlastní produkční společnost a jedním z jeho projektů je hip hopová sestava jménem Delinquent Habits, na jejíchž deskách můžete jeho hlas několikrát zaslechnout.
Vedlejší projekty
SX-10 Punk-metalová formace, jejíž členové jezdí na turné spolu s Cypress Hill a natáčí s nimi desky. Členy jsou Sen Dog (vokály), Andy Zambrano, Jeremy Fleener (kytara), Frank Mercurio (basa) a Glen Sobel (bicí).
„Oni už smlouvu měli. Dělal jsem do toho a oni po mě chtěli, abych byl jejich DJ. Řekl jsem, že do toho jdu. Potom jsem udělal Mellow Man Aceovo demo a zařídil, aby dostal smlouvu. Choval se, jako že s tím nemám nic společného a dělal si dál svoje věci.“
Prvním singlem byla skladba Party Time/Why? Muggs postrádal vlastní vybavení a R&B sklony 7A3 mu byly trnem v oku, proto partu zakrátko opustil a stal se producentem. V té době hrál baseball za střední školu a pracoval v baru své matky.
V současné době žije na Robertson Boulevard v LA, pár minut od domu B-Reala. V roce 1997 se pustil do vlastního sólového projektu s názvem Soul Assassins, v kterém se sešly rapové hvězdy z celých států - na první desce např. Dr. Dre, RZA & GZA z Wu-Tang Clan, Mobb Deep, KRS One atd., druhá deska hostí rappery formátu Xzibit, Kurupt, Everlast, Roscoe apod. V současné době se chystá nahrávání třetího opusu. Muggs v roce 2003 vydal sólovou desku s názvem Dust a následně se stala překvapením roku. Pro Muggse naprosto netypický éterický trip hop a hypnotické elektro má kořeny už v roce 1999, kdy spolupracoval s legendárním Trickym (ex-Massive Attack) na jeho desce Juxtapose. Dnes je jedním z nejvyhledávanějších producentů na světě, pracoval s Janet Jackson, U2, House Of Pain, Ice Cubem atd.
Na své webové stránce komunikuje s fanoušky a nedávno vypsal hlasování o vydání skladeb, které se v roce 1995 nedostaly na (dle fanoušků nejlepší) desku Cypress Hill III (Temples Of Boom), pod názvem The Lost Temples. Zapotřebí je 1000 hlasů a návštěvnící webu během hlasování sami od sebe začali vytvářet návrhy na přebal alba, z čehož Muggs vzápětí udělal regulérní soutěž s tím, že nejlepší obal vybere osobně spolu s B-Realem a Sen Dogem a opravdu ho použijí. Muggs je nesmírně hyperaktivní a tak k jeho dalším aktivitám patří například provozování vlastního internetového mash-up rádia, kde prezentuje v pravidelných intervalech své remixy známých skladeb.
Vedlejší projekty
Soul Assassins Hip hopový projekt, ve kterém se scházejí rapové hvězdy z celého světa. Muggs se stará o hudební stránku věci, hosté o textovou. V rámci tohoto projektu se na - prozatím 2 - deskách objevily hvězdy z celých států, mezi něž patří např. Dr. Dre, Mobb Deep, Wyclef Jean, RZA, GZA, MC Eiht, KRS One, Call O'Da Wild, Everlast, Xzibit, Dilated Peoples, Chace Infinite, Kool G. Rap, Self Scientific a samozřejmě nechyběli ani Cypress Hill. V současné době se Muggs připravuje na vydání třetího alba.
"Rodiče si řekli, že mám jistou dávku talentu, když mě slyšeli mlátit do hrnců a pánví. Mé první vystoupení po boku mého otce se odehrálo v clubu zvaném Donte's, který se nacházel v severním Hollywoodu a dnes už neexistuje. Bylo mi tenkrát sotva 5 let. Pamatuju si, jak jsem ztuhnul při pohledu na všechny ty diváky, kteří sledovali, kdože se to sápe k bicím, ale po první minutě hraní to všechno ze mě spadlo."
Bobova staršího bratra hudba příliš neoslovila a tak byl jejich otec rád, že alespoň z Erica bude další muzikant v rodině. Dalších deset let trávil Bobo hraním po klubech v okolí Los Angeles v kapele svého otce a učil se od něj všechny finesy, přičemž se setkával s nejlepšími muzikanty světa.
"Můj otec neuměl zapisovat a číst noty, tak mě učil jak naslouchat hudbě a improvizovat s každým jejím druhem. Myslím, že to byl od něj nějvětší dar, co mi mohl dát. Posléze jsem se naučil i jak číst a psát noty.""
V roce 1983 krátce po Ericových 15. narozeninách jeho otec zemřel na rakovinu. Bobo věděl, že i po této tragédii půjde dál v otcových šlépějích a bude dělat to, co ho naučil. Spolu s jeho kapelou koncertoval ještě pár let a šířil dál jeho tvorbu, což pro nikoho z nich nebyla lehká úloha.
"Hodně lidí si myslelo, že jsem ještě moc mladý a nedokážu se postarat o to, aby jeho odkaz neodešel s ním. Pro mě to bylo velmi důležité."
V té době se na Erica usmálo štěstí a dostal nabídku od bluesové legendy Johnnyho Otise a "El Rey" Tita Puenteho. Jeho otec se k Titovo souboru připojil ve věku 20 let a spolu s Mongem Santamariou tvořili nejlepší sekci perkusí všech dob.
"Tito mě vzal pod svá křídla a já byl nesmírně potěšen tím, že můžu hrát po boku muzikanta, který naučil mého otce tolik, že on mohl učit mě. Poté co jsem rozpustil otcovu kapelu a postavil jsem se na vlastní nohy, hrál jsem s mnoha latinsko-americkými a jazzovými hudebníky, mezi kterými nechybí jména jako Poncho Sanchez, Ella Fitzgerald, Benny Carter a tak dále. I přes svůj věk jsem si získal respekt těch největších jmen v historii, což mě ještě více přesvědčilo o tom, že tato cesta je jediná správná."
Bobo posléze započal vysokoškolská studia na Cal State University v LA a University of South Carolina, kde se věnoval jazzu. Na školách získal potřebnou zručnost a technickou dovednost hraní, která mu chyběla. V průběhu studií založil se svými spolužáky latin-jazzovou kapelu, s níž objížděl kluby, ve kterých hrál s otcem a jazzové festivaly.
"Po vítězství ve školní soutěži jsme často předskakovali Santanovi, který je jedním z největších ctitelů mého otce."
Bobo se zajímal o všechny druhy hudby a tak v rámci vývoje a budování vlastní identity dal dohromady kapelu, ve které se mísily všechny žánry, které měl rád jako dítě. Patřil mezi ně funk, jazz, soul atd. Odešel ze školy, aby se mohl kapele věnovat naplno, to se ovšem nelíbilo jeho matce a tak se do školy vrátil.
"V roce 1992 proběhl telefonát, který změnil celý můj dosavadní život od základu."
Matt Robinson, Ericův přítel, mu zavolal, že Adam Horovitz (a/k/a Ad-Rock z Beastie Boys) se žení a chce abych hrál na jeho svatbě s herečkou Ione Skye, která je dcerou zpěváka Donovana, který byl slavný v 60. letech. Bobo nechtěl věřit vlastním uším a měl dojem, že je o žert, sám je totiž velkým fanouškem Beasties a ani ve snu by ho nenapadlo, že by měli rádi hudbu jeho otce. Za několik minut volal sám Ad-Rock a chtěl si domluvit schůzku před svatbou, aby se dohodli na repertoáru. Po svatbě za Ericem přišel Ad-Rock a nabídl mu, že by s nimi mohl zkusit jamovat po návratu z japonského turné, což Bobo přijal a za dva měsíce obdržel vzkaz od Mikea D., že by byli rádi, kdyby s nimi vystupoval na posledních zastávkách jejich turné k desce Check Your Head.
"Byl jsem z toho úplně mimo! Řekl jsem samozřejmě ANO a Mike D. mě pozval do jejich studia na zkoušku. Nikdy jsem nebyl fanouškem zkoušek, protože nervy pracují více než při vystoupeních, ale chtěl jsem se ujistit, že znám všechny skladby Beastie Boys. Když jsem přišel do studia, chyběl jen Ad-Rock. M.C.A, Mike D. a Caldato pustili songy z CD a já hrál asi 15 minut. Poté jsem odjel s Beasties do Japonska."
Turné trvalo měsíc a jeho první polovinu strávili Beasties ve společnosti Henryho Rollinse a Lynch Mobb s Ice Cubem. Ti byli po 14ti dnech vystřídáni Cypress Hill, kteří patřili mezi další Ericovy oblíbené hip hopové soubory. Eric se kolem Cypress pohyboval čím dál více a dle vlastních slov nemohl uvěřit tomu, jak to Cypress při vystoupení dokážou rozbalit.
"Sen Dog a já jsme se na turné dobře poznali a naše přátelství trvalo i po jeho skončení. Často jsme pak s B-Realem a Senem mluvili o tom, že bych s nimi mohl jamovat. Beasties si dali přestávku po turné a já vyrazil na několik koncertů s Cypress Hill. Atmosféra byla vynikající a oni se mě zeptali, jestli bych s nimi chtěl jet turné Soul Assassins 1993, kterého se účastnili ještě House Of Pain, Funkdoobiest a Whooligans. Nemohl jsem uvěřit, že se to doopravdy děje. Beasties mi zanedlouho volali, že se mám dostavit na natáčení desky Ill Communication v New Yorku. Můj život nemohl být lepší, dělily se o mě dvě nejvlivnější hip hopové kapely všech dob."
Lollapalooza 94' s Beasties, Woodstock 94' s Cypress Hill a turné kolem světa s oběma soubory byl Ericův sen, který chtěl vždy uskutečnit. V té době natáčel s kapelami formátu Black Crowes, Rage Against The Machine, Smashing Pumpkins, George Clinton (Ericův oblíbenec) a jeho Parliament/Funkadelic, Tha Liks, Soulfly a mnoho dalších. V současné době Eric dokončuje album otcových nevydaných skladeb a po jeho vydání se hodlá věnovat vlastnímu materiálu, na kterém spolupracuje s Mariem Caldatem.